
Jeden za dva? Lépe dva za jeden!! Správa železniční dopravní cesty
Správa železniční dopravní cesty zabezpečí dva přejezdy přes trať z pěti pouze za podmínky, že jeden další bude zrušen
Vrchlabí leží na samém konci slepého ramene vlakové trati ze směru Kunčice nad Labem. V té koncovce úseku má trať celkem pět nechráněných přejezdů, resp. křížení trati s místní komunikací a jeden zabezpečený světelnou signalizací v Hartě.
Více než tři desítky let se veřejně hovoří o tom, že především dva z pěti nechráněných jsou velice nebezpečné, staly se na nich smrtelné úrazy.
Po více než 30 letech svitla naděje, že Správa železniční dopravní cesty dva nechráněné přejezdy uvede do stavu zabezpečených. Cena takové stavby je vyčíslena na více než 15 milionů korun.
Dlouhou dobu jsme se snažili Správu železniční dopravní cesty přesvědčit o investici do zabezpečení přejezdů. Protože trať nekříží silnici 1. třídy, ale pouze místní komunikaci, kde je z pohledu SŽDC provoz zanedbatelný, nějaká dohoda byla doposud zcela nemožná.
Při jednání v Hradci Králové jsem zjistil, že existuje program zvýšení bezpečnosti přikřížení dráhy s komunikacemi. Svůj objev jsem následně vyčetl z oficiálních zdrojů ministerstva dopravy. Jedinou možností, jak dosáhnout na zabezpečení křížení je obětovat jeden z pěti nechráněných přejezdů. Když jeden zrušíme, do dalšího bude SŽDC investovat. Vyjednal jsem, a v Praze mi bylo potvrzeno, nadstandardní řešení. Pokud zrušíme jeden, SŽDC zabezpečí další dva. Měl jsem z výsledku jednání obrovskou radost, protože tím bychom měli celou Hartu vyřešenu do budoucna, možná i celou trasu železnice do Vrchlabí.
Prioritně chceme řešit zabezpečení přejezdů v ulicích Lipová a U mlékárny.
Ke zrušení je určeno první křížení za křižovatkou od Kunčic, za autobusovou zastávkou. Zde není obytná zóna.
Město samo o sobě nemůže investovat zabezpečení přejezdů. Proto zrušení předchází oficiální administrativní úkony týkající se Silničního právního úřadu. Není a nebylo záměrem udělat takové rozhodnutí tajně. Stanovené podmínky SŽDC, že za dva zabezpečené musí být jeden přejezd zrušen, musíme dodržet. Tak je to podmíněno, a tak to stojí.
Chápu spoluobčany, kteří začali diskutovat a zpochybňovat, „co jsme si to vymysleli“. Jedná se však o nedorozumění. Málo kdo ví, co je podmínkou investice. Není tedy „výmyslem města“, ale pouze jedinou možností, jak zajistit bezpečí našich dětí a obyvatel. Jestli nechceme příležitost využít, budeme další roky na další příležitost čekat.
Jan Sobotka - starosta